ویژگی الیاف مصرفی
نوشته شده توسط : اینفو

از آنجاکه حوله ها ارتباط مستقیمی با پوست بدن دارند، درنتیجه تولید حوله با کیفیت مناسب، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کارخانه تولید حوله نیکو یکی از کارخانه های تولید انواع حوله است که در زمینه رنگریزی حوله یا به عبارت عامیانه رنگرزی حوله  نیز فعالیت می کند. این تولیدی حوله اصفهان با داشتن سابقه ای چندین ساله و درخشان، مفتخر به تولید انواع حوله با کیفیت مطلوب بوده و هست و همواره با درنظر گرفتن سلیقه و خواست مشتریان، به تولید حوله حمامی و   تولید حوله تن پوش می پردازد. با حوله نیکو در مطالعه این مطلب همراه باشید.

ویسکوز ریون:

ماده اولیه ریون سلولز است که از لینتر پنبه و یا خمیر چوب درختان مخروطی مانند سرو و کاج و مشابه آنها به دست می آید برای تهیه ماده اولیه ریون لازم است سلولز الیاف کوتاه پنبه یا چوب به دقت بازیابی گردد.ریون جزو الیاف سلولزی بازیافتی محسوب می شود. قدرت الیاف ویسکوز ۲.۶ گرم بر دنیر است و نسبت به الیاف استات که قدرتشان ۱.۳ تا ۱.۷ است، خیلی بهتر است. جذب رطوبت ویسکوز در شرایط استاندارد ) ۶۵ درصد رطوبت نسبی و ۲۰ درجه سانتیگراد( ۱۲ تا ۱۳ درصد است. قابلیت ارتجاعی ویسکوز ریون زیاد نیست بطوریکه اگر پس از اعمال کشش آن را به حالت معمولی قرار دهند کاملا به طول اولیه خود برنمیگردد هر چند بعد از مدتی شروع به جمع شدگی میکند این پدیده از نظر حفظ ابعاد پارچه یا لباس قابل توجه است.

شستشو ونگهداری:
هنگامی که ویسکوز در معرض نور قرار بگیرد فتوسلولز تشکیل میشود و استحکام آن کاهش می یابد. حساسیت ویسکوز در برابر اسیدها بیش از پنبه است ولی محلول رقیق اسیدها در زمان کوتاه به ویژه اگر سرد باشد اثر چندانی نخواهد داشت .

عوامل بیولوژیکی سبب تضعیف ویسکوز میشوند. بید به ویسکوز حمله نمیکند ولی اگر پارچه مخلوط پشم ویسکوز باشد مورد حمله قرار می گیرد. خواص اتوپذیری ویسکوز خوب است ولی در صورتیکه به مدت طولانی تحت حرارت بالا قرار گیرد بتدریج زرد میشود.
محلول هیپوکلریت سدیم در محیط خنثی بهترین ماده برای سفیدگری ویسکوزریون است از پرمنگنات پتاسیم و بدنبال آن محلول تمیز کننده بی سولفیت سدیم نیز ممکن است استفاده شود. چنانچه آب اکسیژنه مورد استفاده قرار گیرد باید حتما درجه حرارت بیشتر از ۵۵ درجه سانتیگراد نباشد. حلالهایی که در خشکشویی مصرف میشوند اثر زیان آوری روی ویسکوز ندارند.

تنسل:

تنسل ) لیوسل ( الیافی است ساخته شده از چوب درخت اکالیپتوس با استفاده از تکنولوژی نانو که به دلیل سلولزی بودن در تکمیل بسیار به الیاف پنبه شبیه بوده و دارای سطحی به مراتب صاف تر از سایر نخها می باشد. از این رو حس نرمی خاص و درخشندگی بالایی را در پارچه ایجاد می کند .در هنگام شستشوی پارچه همچنان شفاف بوده و رنگ خود و ساختار پارچه را نرم کرده است.در حالیکه در مورد پنبه و دیگر الیاف این چنین نبوده و بعد از قرار گرفتن در معرض فرسایش وچندین بار شستشو ساختار پارچه قابل تشخیص نخواهد بود و رنگ آن نیز بسیار تغییر می کند .به دلیل ویژگی تکنولوژی نانو در الیاف تنسل قادر است به خوبی رطوبت را انتقال دهد در الیاف تنسل کانالهایی در ساختارآن وجود دارد که می تواند رطوبت را به راحتی جذب کند و به محیط انتقال دهد و یک حالت بهینه را در انتقال رطوبت ایجاد می کند و بنابراین درآب و هوایی که تعرق بدن زیاد است رطوبت بدن را به هوای آزاد انتقال می دهد و در جایی که پوست خشک است رطوبت محیط را به بدن انتقال می دهد.این نوع پارچه احساس بهتری را ایجاد کرده ودر ضمن به همین دلیل مانع تجمع باکتریها در محیط مرطوب لباس می شود.
قابلیت رنگرزی تنسل بهتر از پنبه و دیگر الیاف ها است جذب رنگ در این الیاف بهتر صورت می گیرد بدین صورت که وقتی پارچه های تولید شده از الیاف مختلف را در شرایط و و مقدار رنگ مساوی در حمام رنگ قرار می گیرند تنسل رنگ خیلی بیشتری را جذب کرده و پر رنگ تر از دیگر پارچه ها خواهد بود.درنتیجه با مقدار مواد اولیه کمتر می توان به رنگ مورد نظر پارچه رسید و هچنین در رنگرزی تنسل مواد شیمیایی و آب کمتر استفاده می شود.تنسل نیاز به مرسریزه و سفیدگری ندارد.

ویژگی تنسل
تنسل علاوه بر دارا بودن کلیه خواص سلولز مانند نرمی، جذب رطوبت عالی، تنفس پذیری، خواص رنگپذیری و درخشش عالی و قابل تجزیه بودن در محیط زیست، لیفی با استحکام بالاست و در واقع تنها لیف سلولزی بشر ساخته است که مقاومت آن در حالت خشک یا مرطوب بیشتر از پنبه است و این بدان معناست که بسیاری از اعمال شیمیایی و یا مکانیکی میتوانند بدون ایجاد اشکال در مصرف در مورد آنها اعمال شوند. لیوسل:لیوسل یک شکل از ریون است که شامل فیبرهای سلولزی است که توسط خمیر کاغذ حل شده تولید می شود.

مدال:

واژه ریون درمورد پارچه/الیاف ساخته شده از خمیر چوب هر نوع درختی بکار میرود و مدال نوعی از ریون است که از خمیر چوب درخت راش ساخته می شود. انواع ریون عبارتند از: ویسکوز ریون، پلی نوزیک، کوپرامونیوم ریون پلی نوزیک با نام تجاری مدال شناخته میشود و طرز تهیه آن تا حدود زیادی شبیه ویسکوز ریون است. خصوصیات آن نیز شبیه لیف ویسکوز ریون است با این تفاوت که استحکام لیف مدال در حالت مرطوب نیز زیاد است. لیف مدال دارای پایه طبیعی و دوستدار محیط زیست بوده و در طبیعت تجزیه میشود.

ویژگی مدال:
الیاف مدال بدلیل خواص خوبی مانند جذب رطوبت، خاصیت عبور هوا که حس خنکی خوبی به آنها میدهد معمولا با پنبه، اسپاندکس یا سایر الیاف مخلوط میشود. مصرف آنها بصورت خالص یا مخلوط با سایر الیاف جهت تولید انواع لباسهای ورزشی، لباس زیر، پیراهن، حوله، ملحفه و حوله های لباسی در ایالات متحده رو به افزایش است. میزان جذب رطوبت آن ۱۳ درصد است و در حلالهای معمولی غیرقابل حل است و قلیایی ها باعث تورم آن شده و استحکام آن را تا حدودی کاهش میدهد. اسید های رقیق گرم و یا غلیظ سرد باعث تجزیه آن می شود.
این الیاف نسبت به پنبه آب رفتگی کمتر و تمایل به پرزدهی کمتری در اثر سایش های سطحی دارند. پارچه های مدال بسیار نرم است، ظاهر صاف و براق داشته و نسبت به چروک مقاوم است.

شرایط شستشو و نگهداری:
پارچه های صددرصد مدال مشابه صددرصد پنبه ای شسته میشوند. از سفیدگری شدید با سفید کننده های کلردار بایستی پرهیز کرد زیرا علاوه بر تخریب رنگ موجب تضعیف
الیاف میشوند. از محلول های رقیق این سفید کننده ها جهت سفیدگری و یا لکه بری استفاده می شود که بصورت طولانی مدت موجب فرسودگی و نهایتا پارگی منسوج می شود.
برای پارچه ها ی سفید از سفیدکننده های اکسیژن دار رقیق شده می توان استفاده نمود که کالا بایستی به مدت حداقل دو ساعت در آنها غوطه ور شود تا لکه ها رفع و کالا سفید شود. دماهای بسیار بالا در اتوزنی باعث زردی و یا سوختگی سطحی پارچه شده که ترمیم پذیر نخواهد بود.

بامبو:

بامبو انعطاف پذیرف نرم و دارای ظاهری براق و دوستدار محیط زیست است .الیاف بامبو می توانند نرم تر از الیاف پنبه و ابریشم باشد.از دیگر ویژگیهای خوب آن می توان به جذب بسیار سریع رطوبت و عرق بدن ، قابلیت تنفس پذیری و گرم نگه داشتن بدن در محیط سرد اشاره کرد. استفاده طولانی مدت از پارچه بامبو موجب می گردد پوست بدن سطحی خشک و احساس راحتی داشته باشد به طوری که قابلیت جذب آن ۳ الی ۴ برابر پنبه می باشد.علت این امر ساختار کانالی بودن و سوراخ دار بودن برگ بامبو است.

عوامل محبوبیت بامبو:
جاذب طبیعی ، ضد میکروب ، مقاوم در برابر بو ،پارچه های ساخته شده از بامبو رطوبت را از پوست دور نگه داشته و در برابر باکتری مقاوم است .فوق العاده با دوام و قوی ،مقاوم در برابر چین و چروک می باشد. ۶۰% بیشتر از پنبه جذب رطوبت دارد .ضد باکتری است حتی پس از چند بار شستشو ، ضد آلرژی ، زیست تخریب پذیر و ایده آل برای پوست است.
الیاف بامبو دارای استقامت بسیار بالایی است بنابراین پارچه بافته شده از آن دارای طول عمر بیشتری است. بطوریکه پارچه با الیاف بامبو نسبت به پنبه سه برابر بیشتر عمر میکند. پارچه بامبو به نسبت پنبه کمتر کثیف میشود و کمتر به شستشو نیاز دارد.

لاکرا یا الاستین:

اسپندکس ، لاکرا یا الاستین یک پارچه مصنوعی است که خاصیت کشسانی فوق العاده اش شناخته می شود که از پلاستیک طبیعی محکمتر با دوام تر است.

کتان:

پارچه ای است که از الیاف ساقه گیاه کتان تولید می شود .کتان گیاه علفی یکساله و دارای برگهای سبز مات و ساقه ای متشکل از الیاف نرم و بلند است.از این الیاف نخ کتانی هم به دست می آورند.پارچه کتان به عنوان پادشاه پارچه ها شناخته می شود.از کتان برای ساخت لباس و مبلمان منزل استفاده می شود.

پولیش:

پارچه هایی که پوشش مویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه آن شبیه خز واقعی است که به پولیش معروف است ونخ آن مصنوعی است.





:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: